جمعه, شهریور ۲۳, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیثمره شاعرانگی رهبر ترکمنستان در دستان مسعود پزشکیان

ثمره شاعرانگی رهبر ترکمنستان در دستان مسعود پزشکیان

ثمره شاعرانگی رهبر ترکمنستان در دستان مسعود پزشکیان

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، امروز چهارشنبه هفتم شهریورماه، رهبر ملی ترکمنستان در تهران با دکتر پزشکیان دیدار داشتند که در این دیدار کتاب «احترام به مادر، احترام به مقدسات است» از تالیفات دکتر قربانقلی بردی‌محمدوف که توسط عابد اکبری به فارسی ترجمه شده است، به رئیس جمهور ایران اهدا گردید. در این خصوص عابد اکبری یادداشتی مرقوم نموده است که بشرح ذیل است:

یکی از موضوعات مهم روابط بین‌الملل، همسایگی و مباحث مرتبط با آن است زیرا همسایگی و هم‌جواری در یک جغرافیای به‌هم‌پیوسته ضمن تأثیرپذیری و تأثیرگذاری سیاسی، امنیتی و فرهنگی بر یکدیگر، در سرنوشت مشترک آنها نیز نقش‌آفرین است.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به وسعت و قرار گیری در همسایگی چند زیر سیستم منطقه‌هایی‌ همچون غرب آسیا و خلیج ‌فارس، اوراسیا و قفقاز، جنوب آسیا، منطقه آسیای مرکزی و شبه‌قاره هند قرار دارد که یکی از مهم‌ترین آنها آسیای مرکزی است.

حلقه وصل جمهوری اسلامی ایران با منطقه آسیای مرکزی، ترکمنستان است که روابط با آن از اهمیت قابل‌ توجهی برخوردار است. ترکمنستان در نزدیک به دو دهه اخیر تحت رهبری جناب آقای قربانقلی بردی‌محمدوف رهبر ملی مردم ترکمنستان و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان این کشور، به یکی از کشورهای امن، با ثبات و درحال توسعه تبدیل شده که آثار این امنیت و ثبات بر همسایگانش مشهـــود است بـــه‌طوری‌که بی‌تردید مـرزهـای جمهـــوری اسلامی ایران و ترکمنستان نسبت به دیگر همسایگان جمهوری اسلامـی ایران، امن‌ترین و باثبات‌ترین محسوب می‌شود.

نکته قابل‌ ملاحظه رهبری ترکمنستان این بوده که ایشان علی‌رغم فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی بر اساس سیاست منطقی حسن هم‌جواری و احترام به حاکمیت کشورهای پیرامون، هیچ‌گاه حاضر نشده‌اند که این کشور به پایگاهی برای رقبای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود. جمهوری اسلامی ایران نیز با درک این امر همواره تلاش داشته روابط حسنه با ترکمنستان برقرار کند به‌خصوص که دولت جمهوری اسلامی ایران مبنای سیاست خارجی خود را سیاست همسایگی قرار داده است.

با توجه به این امر ضرورت تقویت همه‌جانبه روابط میـان جمـهـوری اسـلامــی ایران و ترکمنـستـان بیش‌ازپیش احساس می‌شود. در این راستا و در راستای تلاش در جهت تقویت شناخت نخبگان سیاسی، اجرایی و علمی کشور با بازنشر کتب تألیفی جناب آقای قربانقلی بردی‌محمدوف به‌عنوان نماد دولت و ملت ترکمنستان در این راستا گام برداشته و کتاب «احترام به مادر، احترام به مقدسات است» که به یکی از موضوعات پراهمیت و منشأ تحولات اساسی در فرهنگ ترکمنی یعنی جایگاه مادر در ترکمنستان می‌پردازد.

قلم روان و شاعرانه نویسنده، این مفهوم را تبیین و تشریح می‌کند که می‌توان از بطن این نوشتار، راز و رمز موفقیت دولت و ملت ترکمنستان را در امنیت‌سازی و توسعه این کشور در میانه جغرافیای پرتــلاطم آسیــای مرکـزی یـافت. این افتخار را داشتم تا با انتشار این کتاب ارزشمند ضمن انجام رسالت خود در تقویت روابط حسنه با ترکمنستان، آرا و افکار رهبران پیشرو منطقه را نیز گسترش و در اختیار علاقه‌مندان ایرانی قرار دهم.

عابد اکبری

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب