یکشنبه, مهر ۲۲, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیاستاد محمود عطاگزلی موفق به دریافت «نشان عالی مختومقلی فراغی» شد

استاد محمود عطاگزلی موفق به دریافت «نشان عالی مختومقلی فراغی» شد

استاد محمود عطاگزلی موفق به دریافت «نشان عالی مختومقلی فراغی» شد

توسط رئیس مجلس ترکمنستان و به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی، نشان عالی مختومقلی به پژوهشگر ترکمن گلستانی اهدا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، در سیصدمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی به پژوهشگران و مختومقلی شناسان ازجمله محمود عطاگزلی، نویسنده و پژوهشگر ترکمن و دبیر مجله یاپراق در استان گلستان و سید محمد حسینی، مشاور رئیس‌جمهوری در امور فرهنگی و اجتماعی، توسط دنیاگوزل غلمانوا، رئیس مجلس ترکمنستان نشان عالی مختومقلی فراغی اعطا شد.

محمود عطاگزلی، در اول خردادماه ۱۳۴۶ در گنبدکاووس به دنیا آمد و در سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۹۶ در آموزش‌وپرورش فعالیت کرد. وی در سال ۱۳۹۶ پس از بازنشستگی به ترکیه رفت تا در کنار تحصیل فرزندانش، خود نیز پژوهش‌های مرتبط با زبان و ‏ادبیات ترکمنی را ادامه دهد.

وی آثار متعددی را قلمی و چاپ کرده و سال‌هاست که در حال تحقیق، جمع‌آوری و تدوین فرهنگ لغات و سوزلوک ترکمنی است که به گفته خودش بزرگ‌ترین یادگارش برای نسل‌های آینده خواهد بود.

این مراسم با حضور نوید رسولی، رایزن فرهنگی ایران، و مختوم‌قلی‌شناسان و پژوهشگرانی از کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، اتریش، اوکراین، ارمنستان، هند، چین، روسیه، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان، ترکیه و دبیرکل سازمان ترکسوی، در سالن همایش‌های دانشگاه مختومقلی برگزار شد. در این مراسم، مهری جمال محمدوا، معاون رئیس کابینه وزرا در امور فرهنگ و رسانه، پیام سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان، را قرائت کرد.

در بخشی از این پیام آمده است:
«مختوم‌قلی فراغی شاعر دانا و برجسته، اشعار خود با معانی و مضامین مختلف را برای نسل‌های آینده به یادگار گذاشته است. هر سطر شعر او، معنای عمیقی دارد و اشعارش که حاوی مفاهیم انسان‌دوستانه و وطن‌پرستانه است، امروز موجب سربلندی مردم ترکمن و احترام ملت‌های دیگر جهان شده است. دیوان به جای مانده از این شاعر بزرگ، با محتوای غنی ادبی و فلسفی، همچون اقیانوسی بیکران، دولت‌ها و ملت‌ها را به هم متصل کرده و بر احساسات و راه و روش‌های اخلاقی میلیون‌ها انسان تأثیر گذاشته است.»

در این مراسم علاوه بر محمود عطاگزلی، پژوهشگرانی از کشورهای مختلف نیز به دلیل تلاش‌های خود در زمینه معرفی و حفظ آثار مختوم‌قلی فراغی، موفق به دریافت نشان عالی مختومقلی شدند. از جمله این افراد می‌توان به ندا برگر، رئیس انجمن ترکمن‌اتریش؛ آمالیا آقاجانیان، استاد دانشگاه دولتی ایروان از ارمنستان؛ احمد شاه نظیم، مشاور مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی از هند؛ چژائو سیا سیان، معاون آموزشی دانشگاهی از چین؛ محمد رحیم کلیجی، رئیس انجمن مختوم‌قلی فراغی وابسته به اتحادیه ترکمن‌های جهان؛ نور اشیفی، نماینده دانشگاه صلح و دیپلماسی از پاکستان؛ و میکولا واسکییویچ، پژوهشگر انستیتوی علمی دانشگاه ملی تاراس شوچنکو از اوکراین اشاره کرد.

این مراسم با تجلیل از تلاش‌های این پژوهشگران و دیگر شرکت‌کنندگان بین‌المللی که برای توسعه همکاری‌های فرهنگی و انتقال میراث ادبی مختوم‌قلی به نسل‌های آینده تلاش کرده‌اند، به پایان رسید..

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب