شنبه, آبان ۵, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیتحلیلی دیگر توسط امین فلاح نژاد در خصوص گفتار انتقادی حامد دلیجه...

تحلیلی دیگر توسط امین فلاح نژاد در خصوص گفتار انتقادی حامد دلیجه در مورد ویژگی های یک معلم

پس از انتشار فایل صوتی انتقادی حامد دلیجه در خصوص ویژگی های یک معلم؛ انعکاس های مختلفی در بین اقشار جامعه داشتند و که پیام های زیادی در این مورد به سایت ارسال شد که در همین راستا یکی از دانشجویان ترکمن، امین فلاح نژاد دانشجوی معلمی دانشگاه فرهنگیان گرگان تحلیلی دیگر در این رابطه داشتند که در ذیل می خوانید:

نخست بهتر است با تعریف «یادگیری و معلم» اشنا شویم تا بتوانیم در مرحله ی بعد ویژگی های یک معلم فعال و خلاق بشناسیم؛
یادگیری:به تغییرات نسبتا پایدار در رفتار و تفکر انسان گفته میشود.(هیلگارد و همکاران)
ضمن اینکه یادگیری فرایندی است که تا پایان عمر ادامه می یابد و هر یادگیری نیز منجر به عمل نمیشود.
معلم : فردیست حرفه ای و شایسته برای هدایت و تسهیل یادگیری مطلوب(نه هر یادگیری)

حال میتوانیم به بررسی ویژگی های بر شمرده برای معلم فعال و خلاق از نظر اقای «حامد دلیجه» بپردازیم :
ابتدا اینکه، معلم غیر حرفه ای وجود ندارد، بهتر است هر جمله و کلمه ای را در جای معین خود استفاده کنیم تا سو تفاهمی ایجاد نشود، «معلم خوب،معلم بد، معلم حرفه ای، معلم معمولی» این ها اصفاتی هستند که معنایی ندارند و برای طبقه بندی معلم ها به کار نمیروند،در حقیقت معلم بد وجود ندارد،و یا اینکه همه ی معلم ها حرفه ای هستند(بهتر است با تعریف حرفه(ای) اشنا شویم)، معلم معمولی نیز معنی و مفهوم قابل درک و منسجمی ندارد و …

دوم،شناخته شده بودن در عصر امروز بیشتر متوسل به تبلیغات و رسانه است،شناخته شدن یا نقو و بررسی ویژگی های یک معلم از طرف فراگیران امری طبیعی و نا مربوط به خلاقیت معلم است،معلمی که غیر خلاق باشد نیز ممکن است شناخته شود، به عبارت دیگر شهرت ارتباط بسیار کمی با فعالیت و خلاقیت معلم دارد و غالبا شهرت تحت تاثیر رسانه ها و تبلیغات است.

سوم، داشتن شخصیت جنگنده و ثابت برای جنگ و ثبات مناسب است نه یادگیری و تربیت، بنا بر علوم روانشناسی و تربیتی معلم شایسته معلمی است که دارای انعطاف بوده و بتواند خود را با موقعیت های مختلف و با افراد و فراگیران مختلف سازگار کرده و بتواند هر فردی را با روش مناسبش بهسود هدف های مطلوب سوق دهد،علاوه بر اینکه هر فراگیر با روش مختص خود بازده بهتری دارد،هر فراگیر یادگیری خود را با روش و عکس العمل خاصی بروز میدهد که معلم حرفه ای قادر به درک ان است ،صرفا جواب دادن به سوال و یا تست معلول یادگیری نیست و فردی ممکن است حتی بدون توانایی پاسخ دادن به سوالات مکتوب بتواند دانش خود را در عمل به اجرا در اورد.بنابراین همیشه ابزار سنجش ابزاری کاملا دقیق و ارمانی نیست،معلم حرفه ای معلمی است که برای رسیدن به هدف یادگیری خود را تغییر دهد نه اینکه برای رسیدن به بازده ببشتر در ابزار سنجش مورد استعمال(مانند تست های کنکور) فراگیر را به اجبار وادارد.

چهارم ،یکی از هدف های اموزش و پرورش اماده کردن فراگیران برای زندگی در محیط اجتماعی اینده است،ادعا بر این که دانشجو معلمان افرادی بسته و بی لیاقت هستند ادعایی کاملا باطل که ناشی از نداشتن اطلاعات کافی است.باید اول دید که سواد چیست؟ همانطور که فوقا اشاره شد سواد چیزی نیست که بر روی تست های کنکور پیاده شود،تست های کنکور تنها جنبه خاصی از یادگیری را مورد سنجش قرار میدهند.بنابر ادعای خود اقای دلیجه در ابتدای فایل صوتی ایشان،دانشگاه سطح بالا و رتبه های خوب دلیل بر سواد و موفقیت نیست،و در اواسط فایل صوتی نیز بطور متناقضی اشاره میکنند که دانشجو معلمان به دلیل نداشتن رتبه های برتر سواد علمی ندارند.صحبت های متناقض معمولا از افراد متناقض نشات میگرد که دارای ثبات فکری نیستند.

دانشجویان رشته های علوم پایه و یا رشته های خاص صد البته در رشته خاص خود مهارت دارند ولی مهارت داشتن در رشته خاصی به هیچ وجه دلیل بر توانایی هدایت دانش اموزان برای امادگی در زندگی واقعی نیست،برای مثال نفر اول المپیاد فیزیک کشور ممکن است برای تدریس فیزیک مناسب باشد اما برای زندگی در جامعه صلاحیت مورد تاییدی نمیتواند داشته باشد،و برعکس.

نظام اموزش و پرورش کشور،نظامی متمرکز بوده و هدف های ان در جهت هدف های نظام جمهوری اسلامی ایران است،در تمام دنیا اموزش و پرورش در مسیری حرکت میکند که نظام حاکم ان کشور تعیین میکند،و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست،بنابرین فردی با ایمان،تابع نظام،دارای ادبیات نیکو،متعادل و اجتماعی منتخب بوده و متعاقبا شاهد هستیم که دانشگاه فرهنگیان هم اکنون مستقبل رتبه های برتر کنکور سراسری میباشد.

در عصر کنونی،ارتباط افراد خارج از «خانواده،رسانه ها،جامعه،کتب و مدارس» نیست،اقای دلیجه همه ی این ارتباطات را غرق در گذشته خطاب کرده و افراد مدعی نخبه بودن را راهنمایی مطلوب برای یادگیری معرفی نمودند،حال سوال اینجاست که ایا افراد مدعی ایا علم خود را خارج از مواردی که فوقا اشاره کردیم بدست می اورند؟؟ ،اگر چنین است میتوانند مثال بزنند و اگر چنین نیست چگونه توانستند مهر بطلان بر موارد مذکور بزنند.

پنجم، بسیاری از بدیهیات هستند که غالبا میشنویم، ولی شنیدن و علم داشتن به این موارد دلیل بر عمل به انها نیست، پزشک،معلم و یا هر راهنما و متخصص دیگری شما را به سوی عملی که مطلوب است راهنمایی میکند، حال ممکن است این عمل مطلوب بدیهی باشد و یا ممکن است بدیهی نباشد،مهم عمل است که اگر انجام نگیرد تکرار لازم است.

ظاهرا اصرار اقای دلیجه بیشتر بر معرفی شخص خودشان بوده است،نه معلم فعال و خلاق.

در پایان،فردی که تهی از ادبیات شایسته میباشد صلاحیت راهنمایی فراگیران را نخواهد داشت، فردی که توانایی کنترل بر احساسات،ادبیات و بیان خود را ندارد مسلما شایستگی مشاوره و راهنمایی فراگیران و حتی غیر فراگیران را نداشته و ابتدا خود اصلاح شود تا خسرانی از طرف ایشان بر جامعه وارد نشود.

امین فلاح نژاد

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب